Rabu, 5 November 2014

TOKOH-TOKOH USAHAWAN YANG BERJAYA.

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada para pembaca sekalian.Pada coretan kali ini saya akan berkongsi antara tokoh-tokoh usahawan yang berjaya mahupun sedang meningkat naik pada masa kini.Pada blog saya kali ini saya telah memilih tokoh-tokoh terkenal seperti Tan Sri Syed Mokhtar  Al-Bukhary,Pn. Faiza Bawumi Sayed Ahmad serta Dato' Siti Nurhaliza Binti Tarudin.Mesti ramai yang tertnya-tanya mengapa saya mengambil tokoh-tokoh tersebut sebagai kajian saya. Hal ini disebabkan oleh kerana tokoh-tokoh ini telah berjaya membawa nama produk ciptaan mereka di persada antarabangsa serta sikap usahawan yang terdapat dalam diri tokoh-tokoh tersebut telah menarik perhatian saya untuk memilik tokoh-tokoh ini.

Sebelum saya berkongsi dengan lebih lanjut adalah lebih elok andai saya menceritakan serba sedikit mengenai latar belakang tokoh-tokoh tersebut.

Tan Sri Mokhtar Al-Bukhary

Tan Sri Mokhtar Al-Bukhary di lahirkan di Alor Setar,Kedah pada tahun 1951.Beliau merupakan anak ke tiga dari tujuh orang adik beradik.Memulakan fasa persekolahan di Alor Setar.Pada usia 9 tahun beliau telah tinggal bersama bapa saudaranya iaitu Syed Omar di Johor Bahru dan telah menyambung pendidikan beliau dari darjah 4 sehingga ke tingkatan 2.Kemudian beliau telah kembali ke kampung halamannya iaitu Alor Setar dan menyambung pelajan di sk saint micheal's di tingkatan 5.Beliau sering membantu ibunya menanam sayur-sayuran dan menjual hasil tamanam itu di pasar, jalan telok wah jah dan beliau juga menjual roti canai di pasar berkenaan.Selain itu,beliau turut melakukan pekerjaan mengembala kambing peliharaan bapanya di pusat kaurantin berdekatan dengan stesen ketera api Alor Setar.Beliau telah menceburi pelbagai bidang perniagaan.

Pn. Faiza Bawumi Sayed Ahmad.

Pn.Faiza merupakan seorang yang lemah lembut namun agak tegas.Beliau di lahirkan di Mesir dan telah berhijrah ke Malaysia kerana mengikuti suaminya pada 1964.Beliau berumur 62 tahun merupakan ibu kepada 7 orang anak dan nenek kepada 32 cucu.Beliau telah menubuhkan syarikatnya pada 1992.Namun begitu,Beliau telah menceburi bidang perniagaan sejak kecil lagi.Pada masa kecil beliau telah menjadi juruwangkeda ayahnya.Selain itu,sebelum melakukan perniagaan beras beliau telah mengambil upah menjahit sulaman,menjual barangan dapur serta mengedarkan rempah ratus di bawah jenama Bunga Raya.

Dato'Siti Nurthaliza Binti Tarudin.

Dato' Siti di lahirkan pada 11 Januari 1979 di Berek Poleh Kampung Awah,Termorloh.Beliau merupakan anak ke empat dari lapan orang adik beradik.Beliau menerima fasa pendidikan yang terawal pada usia lima tahun di Tabika Perkep,Balai Polis,Temerloh.Selepas ini beliau telah melanjutkan pelajarannya di Sekolah Rendah Clifford dari darjah satu sehingga darjah enam.Beliau melanjutkan pelajarannya di peringkat menengah di Sekolah Menegah Kebangsaan Clifford,Temerloh.Beliau merupakan penyanyi yang tersohor di Malaysia.Pada Mac 2014 beliau telah melancarkan produk kecantikannya sendiri iaitu Simply Siti.


Seorang usahawan tidak pernah mengenal erti penat lelah.Seperti yang kita tahu tokoh-tokoh yang saya pilih ini telah mendapat kegagalan sebelum mereka berjaya seperti sekarang.Sebagai contoh,Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary yang sering menemui kegagalan namun tidak pernah berputus asa. Pada tahun 1970-an, perniagaan binatang ternakan bapanya mengalami kemerosotan ekoran tercetusnya wabak kaki dan mulut. Wabak itu merebak ke seluruh Selatan Thailand, Kedah dan Perlis.Tan Sri Syed Mokhtar telah mengambil alih perniagaan bapanya dan membuat keputusan untuk tidak lagi melibatkan diri dalam bidang penternakan. Beliau mula menjual daging secara kecil-kecilan.Beliau pergi dari pekan ke pekan di sekitar Alor Setar bagi membeli daging yang tidak terjual. Beliau kemudiannya membungkus daging itu bersama ais dan menjualnya kembali kepada peniaga Bumiputera dan restoran-restoran di sekitar Alor Setar. Beliau berjaya dalam perniagaan itu. Kejayaan itu menambahkan keyakinan beliau bagi memajukan diri dalam dunia perniagaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan